מעבר למוצקים


מעבר למוצקים

 

סימני מוכנות של התינוקות:

לפי משרד הבריאות היום, גיל 4 חודשים. עד לא מזמן הגיל שהתחילו טעימות היה חצי שנה.

חשוב לשים לב גם לדברים נוספים:

  • התעניינות באוכל, כשיושבים סביב השולחן מסתכלים על הצלחת של המבוגרים, רוצים לקחת עם היד...
  • ריור, תהליך של בקיעת שיניים
  • היכולת להיות זקופים, לשבת או לשבת עם תמיכה של מבוגר, או בטרמפולינה.
  • העלמות הרפלקסים- תנועה רצונית של יד עם חפץ לפה.

 

אביזרים שחשובים להתחלת התהליך:

  • שושנת אידוי (של ירקות ופירות)
  • כפית צרה וקטנה יותר, עדיף מפלסטיק איכותי וקשיח.
  • קעריות פלסטיק איכותיות.
  • סינר גדול שניתן לנקות אותו (עדיף לא מבד).
  • כוס למים מתאימה (לא חייבים לתת מים מבקבוק)
  • טרמפולינה או כיסא אוכל (יש בחנויות כיסאות אוכל שיש להם אפשרות גם לישיבה לא זקופה לגמרי כמו בטרמפולינה).

 

איך מתחילים:

בארץ מקובל להתחיל בטעימות של ירקות (הכתומים בעיקר) ופירות. בארה"ב מקובל להתחיל בדייסות חמות ומזינות שמהוות מעבר יותר מותאם מבחינת המרקם של החלב לעומת המוצק...אני אכתוב כאן את שתי האפשרויות. אני ממליצה לנסות במקביל, הדייסות מזינות ונעימות בפה, אבל גם לתת טעימות של ירקות ופירות. אין חשיבות לסדר מבחינת פרי או ירק. יש טענה שאם נותנים פרי קודם אז בגלל מתיקותו לא ירצו לאכול אחר כך ירקות. בפועל, יש תינוקות שמעדיפים מתוק ויש כאלה שמעדיפים מלוח...זה עניין של טעם, בדיוק כמו אצל המבוגרים!

והכלל הכי חשוב לפני שמתחילים: תינוקות כמו מבוגרים אוהבים אוכל טעים!!! שיהיה מתובל, עשוי היטב, מגוון....אם האוכל שאנחנו מכינים טעים לנו, בדרך כלל יהיה טעים גם להם!! חשוב מאד לתרגל עם התינוקות לעיסה ממש של האוכל ולכן חשוב מאד לא לרסק הכל בבלנדר לבלילה אחידה ולא מזוהה!! גם כשמתחילים טעימות, חשוב שכל פרי או ירק יינתן לחוד שהתינוקות יחושו בטעם ובמרקם ולספר להם בקול מה הם אוכלים!!!

תהליך החשיפה של התינוק למזון מוצק הוא במקביל להנקה או לבקבוק, עדיין לא במקום ארוחה עצמאית. 

 

ירקות:

אפשר להתחיל בירקות הכתומים שהם טעימים מאד, מתוקים ובריאים, אבל חשוב לחשוף את התינוקות גם לירקות אחרים, ולא לתת רק גזר או בטטה לאורך המון זמן!

על שושנת אידוי (מכניסים לסיר עם מים בתחתית שיושב על האש) מקלפים וחותכים לקוביות גדולות, גזר, בטטה, דלעת. נותנים לזה להתאדות עד שיתרכך (אפשר לשים מעל צרור עלי פטרוזיליה, נותן טעם נפלא וריח טוב כמו של מרק או כוסברה למי שאוהב). שמים בצלחת ומועכים במזלג (לא בבלנדר!) לעיסה אחידה. אפשר להוסיף קצת מלח ירקות (קונים בחנויות טבע, מלח עדין יותר) ונותנים בכפית במנות קטנות מאד בהתחלה כדי שהתינוקות יוכלו לתרגל הכנסה של האוכל פנימה עם הלשון. יש תינוקות שקשה להם עם הכפית, אז אפשר פשוט לשים על האצבע שלכם (נקייה כמובן) ולתת לפה, הרבה פעמים זה עובד מצוין.

ירקות נוספים שניתן לתת באותה דרך: קישוא, תפוח אדמה, כרובית.

כל מזון חדש שהתינוק נחשף אליו, להתחיל בכמות קטנה ולהגדילה בהדרגה. לנסות יומיים שלושה ולבדוק אם אין תגובה אלרגית (הקאות, שלשול, פריחה, אודם).

 

פירות:

לקלוף ולגרד במגרדת דקה פירות כמו: אגס ותפוח. למעוך במזלג בננה. בקיץ ניתן לתת גם נקטרינה, אפרסק, שזיף. לחכות עם פרי הדר לשלב מאוחר יותר וגם עם פירות טרופיים כגון מנגו.

בנוסף ניתן לתת טעימות של: אבוקדו וטחינה (לרוב תינוקות מאד אוהבים את זה). ומגיל חצי שנה ניתן לתת גם בשר: עוף, בקר או הודו. את הבשר ניתן להכין כקציצות, או עוף בתנור ולפרק לחתיכות קטנות מאד.

 

הכנת דייסות:

ניתן להכין דייסות טעימות מאד משיבולת שועל או אורז. איך מכינים דייסת שיבולת שועל (קוואקר): שמים בסיר קטן חצי כוס מים (או חצי כוס חלב אורז או שיבולת שועל, ניתן להשיג בסופרים הגדולים או בחנויות טבע) ומרתיחים על האש. מוסיפים בהדרגה כשתי כפות קוואקר עדין (לא להשתמש בגס שמיועד להכנת גרנולה), מערבבים דקה ומורידים מהאש. מוסיפים חצי כפית סוכר חום (עדיף אורגני) וחצי כפית שקדיה (כבישת שקדים קרה שקונים בחנות טבע או בסופרים הגדולים). מקררים קצת ונותנים בכפית. על אותו עקרון ניתן להכין דייסת אורז רק שזמן הבישול ארוך בהרבה כי האורז צריך להפוך לדייסה.

רצוי לחכות עם מזונות הקשורים באלרגיות כגון חלב פרה (מגיל שנה).

דבש מותר מגיל שנה.

 

ועוד כמה כללים חשובים:

  • המעבר לאוכל מוצק מהווה נקודת ציון חשובה בעצמאות התינוק. זה הזמן להקנות הרגלי אכילה והתנהגות ליד שולחן המשפחה.
  • התינוק אוכל בשבילו ולא בשבילך. לא לעשות מניפולציות ולהסב את תשומת ליבו בזמן שאוכל. להשתדל לא לאכול מול הטלוויזיה או בסלון.
  • רצוי לשבת במקום קבוע ולא לנדוד אחריו בכל הבית עם האוכל.
  • המזון צריך להיות טרי ולא מעובד. להשתדל לא לתת גרבר.

 

שימוש בשושנת אידוי:

שמים את שושנת האידוי בתוך סיר ושמים מים בגובה שלא עובר את בסיס השושנה. מניחים את הפרי או הירק שרוצים לאדות בפנים, מכסים ומחממים על הגז במשך כמה דקות. האדים של המים הרותחים מרככים את המזון. ברגע שמוכן להסיר את המכסה ולכבות את האש.

 

שימו לב !!!: בחודשים הראשונים, האוכל הוא בנוסף לחלב (חלב אם או פורמולה), לא במקום, לכן ניתן להתחיל טעימות בבוקר אחרי הנקת בוקר/ בקבוק, וכך גם אחר הצהריים. כדאי לחכות קצת אחרי החלב אחרת לא יהיו רעבים מספיק אבל לקחת בחשבון שזה לא במקום ארוחה!. בשלב יותר מאוחר (סביב 10-12 חודשים, אבל זה מאד אישי לכל תינוק) האוכל המוצק מתחיל להחליף חלב והתינוקות ינקו פחות או ייקחו פחות בקבוקים במשך היום. לרוב זה נראה כך: הנקת בוקר/בקבוק, שנת בוקר, דייסה או פירות-ארוחת בוקר, ירקות/מרק, אורז/פסטה רכה ובשר-ארוחת צהריים, שנת צהריים, פרי/אבוקדו/טחינה/מעדן חלב עיזים-ארוחת ארבע, הנקת ערב, שנת לילה....וכמובן בלילה קמים עוד לחלב....כך זה נראה בחלוקה מאד גסה של היום.

 

בתאבון ובהצלחה!!! קמליה.